Własna działalność gospodarcza: czy warto?

Zarówno młode osoby świeżo po studiach, jak i takie, które mają już za sobą pierwsze doświadczenia na rynku pracy – wszystkie zastanawiają się, czy warto zdecydować się na tak odpowiedzialny krok, jak założenie własnej działalności. O ile znalezienie dobrej pracy może nie być łatwym zadaniem, o tyle założenie własnej firmy jest stosunkowo proste. Co zatem warto wybrać: pracę na etat czy własną działalność?

Otworzenie własnej działalności gospodarczej jest obecnie dość popularnym działaniem, na które decyduje się coraz więcej osób. W Polsce na taką formę pracy odważyło się już ponad 3 miliony osób.

Własna działalność koszty

Całkowity koszt tworzenia własnej działalności jest tak naprawdę uzależniony w naszym kraju od formy prawnej. Najmniej wymagające pod względem kosztów jest założenie własnej, jednoosobowej działalności. W przypadku chęci rejestracji spółki, należałoby ponieść koszty związane z rejestracją oraz wszelkie wynikające z tego względu opłaty. Założenie jednoosobowej firmy oprócz tego, że na początku nie generuje tak naprawdę żadnych wydatków, jest bardzo szybkie. Potrzebujemy jednej doby na złożenie odpowiednich dokumentów i już od dnia zgłoszenia można tak naprawdę rozpocząć działalność i wykonywać związane z nią zlecenia. Podczas składania dokumentów istotne jest wypełnienie wniosku do CEIDG, co jest bezpłatną czynnością, którą można wykonać za pośrednictwem internetu, bez wychodzenia z domu.

Istotnym dla założenia działalności gospodarczej działaniem, które nie generuje dodatkowych kosztów, jest rejestracja firmy jako płatnika VAT. Sama rejestracja podmiotu nie jest objęta płatnością, wyjątkiem jest uzyskanie decyzji VAT w wersji papierowej. W przypadku kiedy osoba zakładająca firmę zdecyduje się na zostanie VAT-owcem będzie musiała wziąć pod uwagę konieczność odprowadzania podatku VAT w każdym miesiącu.

Pomimo tego, że sam fakt założenia jednoosobowej działalności gospodarczej odbywa się bez żadnych kosztów, nie oznacza, że prowadzenie firmy jest bezpłatne. Kiedy rozpoczynamy działalność, należy pamiętać o regularnych kosztach ponoszonych zarówno wtedy, kiedy firma przynosi przychody, jak również straty.

Fundamentalne koszty wiążą się przede wszystkich ze składkami ponoszonymi na rzecz ZUS. Osoba, która zdecyduje się na założenie swojej pierwszej firmy ma możliwość skorzystania z obniżenia kosztów na start. Dzięki niej przez pierwsze pół roku można odprowadzać na rzecz ZUS jedynie składkę zdrowotną oraz preferencyjną kwotę, która daje szansę na obniżenie składek dla ZUS przez pierwsze 24 miesięcy funkcjonowania.

Aby poznać dokładne koszty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej warto zajrzeć na strony ZUS, na których każdego roku są waloryzowane kwoty składek. Są one ustalane w związku z przeciętnym oraz minimalnym wynagrodzeniem za wykonywaną pracę.
Dodatkowym kosztem, który należy uwzględnić w kalkulacjach własnej firmy są kwoty związane z zatrudnieniem księgowej czy korzystaniem ze wsparcia biura rachunkowego. Ostateczne koszty utrzymania księgowej są związane z metodami rozliczania z fiskusem, a także liczbą dokumentów przesyłanych do niej w ciągu miesiąca. Jeśli zdecydujemy się na własne prowadzenie księgowości, rezygnując przy tym z usług rachunkowych, możemy na tym zaoszczędzić od 100 do nawet kilkuset złotych miesięcznie.

Wśród kosztów własnej działalności są również te, które wiążą się z wynajmem przestrzeni biurowej, opłaceniem rachunków za telefon, media, internet oraz ubezpieczenie placówki. Jeśli zdecydowaliśmy się na wzięcie kredytu w celu sfinalizowania potrzeb firmy, do miesięcznych opłat należy doliczyć ratę związaną ze spłatą kredytu.

W każdej działalności gospodarczej istnieją różne rodzaje kosztów, które możemy podzielić na kilka kategorii. W zależności od częstotliwości ponoszenia zostały wyodrębnione koszty uzyskania przychodu, do których można zaliczyć stałe koszty (jak miesięczna opłata za biuro, składki na ubezpieczenie, abonament za telefon czy internet) oraz zmienne, do których należą np. wydatki na materiały marketingowe czy narzędzia niezbędne do procesu produkcji.

W zależności od tego, w jakim dziale powstają, zostały wyodrębnione koszty marketingu, produkcji, logistyki, sprzedaży czy biura obsługi klienta.

Warto, aby osoby zastanawiające się nad założeniem własnej działalności gospodarczej, w pierwszym kroku pochyliły się nad stworzeniem biznesplanu, który pozwoli na zarysowanie kosztów działalności. W takim dokumencie należy uwzględnić niezbędne nakłady finansowe, która firma będzie musiała ponieść, aby móc proponować dane usługi czy produkty. W biznesplanie warto również uwzględnić stałe i zmienne koszty, które składają się na funkcjonowanie działalności.

Osoba, która reguluje podatki jest zobligowana do tego, aby wykazać i udokumentować relacje między zaliczonym do kosztów wydatkiem, a uzyskanym przychodem. Osoba prowadząca sklep może w kosztach przychodu uwzględnić wydatki związane z zakupem ozdób w celu udekorowania sklepu. Jeśli jednak zamiast sklepu stacjonarnego mamy sklep internetowy, a miejscem funkcjonowania firmy jest własne mieszkanie, dekoracji nie można wliczyć w koszty. W takim przypadku nie przekłada się ona na pozyskanie nowych klientów i zwiększenie przychodu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here